Dansen

Als je danst, ken je het gevoel: de lichte euforie als je, zwetend en met bonkend hart, de dansvloer verlaat om even uit te blazen. Moe maar voldaan, alsof je een uur intensief gesport hebt… En dat héb je ook, maar meer dan dat.

  • Je hart gaat sneller kloppen, je ademhaling versnelt en je gebruikt veel verschillende spiergroepen. Daar wordt je lijf sterker van; in kracht, uithoudingsvermogen, balans, soepelheid en wendbaarheid. En er is minder risico op hartproblemen.
  • De fysieke inspanning helpt hersencellen groeien en beschermen. Je blijft je danspartner volgen, blijft in sync met de muziek, coördineert je bewegingen, bewaart het evenwicht: de hersenen maken nieuwe verbindingen, de communicatie tussen de twee hersenhelften wordt beter, het  geheugen, evenwicht en de aandacht worden er beter van.
  • Dansmuziek is ritmisch, repetitief en opzwepend. Je kunt emoties kwijt; de hersenen maken endorfines aan die zorgen voor ‘runner’s high’, dat een pijnstillend effect geeft en zorgt dat je je meer verbonden voelt. Soms lijkt een groep dansers te versmelten tot één groot super-organisme.

Bron: VRT Nieuws, 06 jan. 2020.

“Een dag niet gedanst, is een dag niet geleefd.”

Friedrich Nietzsche

Reacties gesloten.