Ontstressen

“Aaaah, nu even lekker ontstressen achter maakt-niet-uit welke detective of film”, denk je… maar je denkt verkeerd.

Stress maakt je hoofd moe en ontketent negatieve emoties. Daar wil je dus iets aan doen. Iets tegen doen, beter gezegd. Omgaan met stress doe je door de tegenreactie in je hoofd aan te wakkeren. ‘Vakantie’, ‘niks doen’ of ‘bankhangen’ laadt je wel even op, maar daarna kom je in dezelfde stressvolle situaties terecht.

Je hoofd komt meer tot rust en stress ga je beter te lijf door anders om te gaan met stress terwijl je stress hébt. Gebruik non-stop ‘omgaan met stress’-middeltjes, die je elke dag kunt toepassen en die helpen om je brein te regenereren van die mentale vermoeidheid:

  1. Luister naar muziek. Dat ontspant, inspireert, regenereert. Zet dus gerust je favoriete muziek aan tijdens je werk, gewoon met een koptelefoon om je collega’s niet te storen. 100 jaar onderzoek wees deze playlist aan als meest ontspannend voor je brein, allertijden.
  2. Beweeg. Ga vanavond naar de sportschool of maak een flinke wandeling in de buurt. Het effect is werkelijk wonderlijk. En kom vrijdag gewoonlekkerdansen.nl: dansen combineert deze Top-2 van ontstressers!
  3. Leer nieuwe dingen. Start eindelijk met gitaarlessen op zaterdagmiddag. Uitdagingen verwerken ontstresst je brein. En muziek geeft dat nog een extra zetje, omdat het helpt met nieuwe indrukken verwerken. Dubbele werking, dus!

De effecten van muziek, bewegen en dansen ervaar ik aan den lijve. Voor het onder woorden brengen daarvan ben ik veel dank verschuldigd aan Prof. Erik Scherder, die hier zoveel van weet en dat zo enthousiast over de bühne brengt.

Misschien vind je dit ook leuk...

Je e-mailadres zal niet worden gepubliceerd; naam en e-mailadres zijn wel verplicht.